ثبت ارشیا

ثبت سفارش کالا

مشاوره ثبت شرکت 25 تیر 1398, 19:37 مقالات

ثبت سفارش کالا

 

ثبت سفارش

 

 

اشخاص و شرکتهایی که قصد واردات و صادرات کالاهایی را دارند پس از آشنایی با امور گمرکی و بازرگانی باید نسبت به ثبت سفارش اقدام نمایند تا کالاهای مورد نظر ثبت سفارش گردند . مهمترین سوال این است که ثبت سفارش چیست ؟ نوعی مجوز ورود برای کالاهای خارجی خریداری شده است . بر این اساس دریافت پیش فاکتور از فروشنده و ثبت سفارش از مراحل اولیه واردات کالاست. مجوز ثبت سفارش فایلی است که توسط سازمان توسعه تجارت ایران صادر می‌شود و روی آن شماره هشت رقمی مجوز ‌ و تاریخ مجوز ثبت سفارش همراه شماره و تاریخ پروفرما و نام شرکت متقاضی که می‌تواند شرکت وارد‌کننده باشد، درج می‌شود.

 

 

مراحل ثبت سفارش

 

مراحل مختلف برای واردات کالای تجاری

آمادگی برای واردات

اخذ شماره بازرگانی یا همان کارت بازرگانی

شناخت کالایی که می خواهید وارد کنید(ترکیبات کالا-نمونه کالا) این اطلاعات برای تعیین تعرفه کالا بسیار ضروری است

این نکته را تعیین کنید که خودتان کار ترخیص کالا را انجام می دهید یا از ترخیص کار رسمی گمرک استفاده می کنید

کشور مبدا یی که می خواهید واردات را از آن انجام بدهید را مشخص کنید.این به این معنا نیست که کالا از چه کشوری حمل می شود بلکه به این معناست که قطعات کجا اسمبل می شود و محصول نهایی را به ارمغان می آورد.

مطمئن شوید کالاهایی که می خواهید وارد کنید جزو کالاهای ممنوعه نباشد

این نکته را در نظر بگیرید که کالایی که وارد می کنید آیا نیاز به هیچ گونه مجوزو محدودیتی را از طرف سازمانهای دولتی دارد

 

دسته بندی کالا ها

برای هر قلم جنسی که وارد می کنید شماره تعرفه 10 رقمی آن را در بیاورید.این عدد به همراه کشور تلید کننده محصول برای تعیین هزینه حقوق ورودی و عوارض استفاده می گردد.

 

مالیات و عوارض و هزینه های گمرکی را تعیین کنید

تعیین تعرفه و نرخ عوارض گمرکی

ارزش کالای وارداتی را مشخص نمایید.این مقدار توسط فاکتور مشخص می شود

تخمینی از نرخ عوارض گمرکی و مالیاتی که در آینده باید پرداخت کنید بزنید.

 

حمل و نقل ،آزمایش و گزارش کالا

سفارشتان را بدهید و روش حمل و نقل را مشخص کنید(روش حمل که ریلی یا دریایی یا هوایی ... است )از بین شرکت های حمل و نقل یکی را انتخاب کنید.

کالایتان را ثبت سفارش کنید

 

مراحل ثبت سفارش برای واردات کالا

 

آگاهی از تعرفه کالای مورد ثبت سفارش

اخذ پروفرما از فروشنده کالا

مراجعه به معاونت بازرگانی خارجی برای تکمیل فرم ثبت سفارش

اخذ مجوز ورود کالا طبق جدول مقررات صادرات و واردات از سازمان‌های ذی‌ربط

مراجعه به شرکت بیمه و اخذ بیمه‌نامه

اقدام به ثبت سفارش در بانک واسطه معامله به منظور ثبت سفارش کالا (پس از تکمیل فرم تقاضا برای گشایش اعتبار به انضمام فرم بانکی، پروفرما، بیمه‌نامه و اجازه نامه نسبت به پرداخت حق ثبت سفارش اقدام می‌شود).

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت سفارش

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت سفارش کالا

کارت بازرگانی معتبر

کارت عضویت وزارت بازرگانی (ثبت نام)

اخذ مجوزهای قانونی لازم براساس مندرجات ذیل یادداشت های فصل تعرفه مربوط در کتاب مقررات صادرات و واردات و سایر مصوبات و دستورالعمل های ابلاغ شده (از قبیل مجوز وزارت بهداشت ، جهاد کشاورزی، انرژی اتمی و …)

اصل پروفرما + کپی آن.

کاتالوگ یا بروشور و آنالیز برای برخی کالاها

درج شرایط ذیل در پروفرما ضروری است:

نام و آدرس کامل خریدار (شماره تلفن و فاکس)

نام و آدرس کامل فروشنده (شماره تلفن و فاکس)

مشخصات کامل کالا

قیمت واحد کالا ـ قیمت فوب (FOB) ـ مبلغ کرایه حمل

مقدار، وزن ،‌ تعداد و نوع بسته بندی کالا

نام کشور ذینفع (فروشنده) و نام کشور تولیدکننده کالا

نام کشور مبداء حمل ، محل بارگیری ، وسیله حمل و مهلت حمل

نام ارز مورد معامله و نحوه پرداخت وجه کالا

نام مرز ورودی و گمرک مقصد

شماره و تاریخ صدور پروفرما و امضای آن به همراه تاریخ انقضا

درج شماره استاندارد یکی از استانداردهای مورد قبول موسسه استاندارد ایران و اعلام انطباق کالا با استاندارد مذکور در مواردی که کالا مشمول فهرست استانداردهای وارداتی اعلام شده می باشد.

ارائه ترجمه رسمی برای پروفرماهای غیر از زبان فارسی و انگلیسی

ارائه کاتالوگ جهت ماشین آلات و بعضی از کالاهای مصرفی و بروشور یا آنالیز برای بعضی کالاهای شیمیایی که مشخصات کالا در پروفرما گویا نباشد.

 

ثبت سفارش در سایر کشور ها

" سامانه اظهارنامه خودکار" یا AMS در ایالات متحده آمریکا، "سامانه کنترل واردات" در اتحادیه اروپا و سامانه "اطلاعات تجاری پیش از ورود " یا ACIS در کانادا سامانه‌هایی‌اند که مشابه با ثبتارش در ایران عمل می کنند

 

اسناد لازم برای ثبت سفارش

کارت بازرگانی

پیش فاکتور یا پروفرما

استاندارد اجباری

اخذ شناسه فروشنده از سامانه فیدا

اخذ گواهی های فنی از دستگاه های مربوطه

ثبت سفارش

گشایش اعتبار با ارائه پروفورم و تهیه و تحویل اسناد خرید و حمل به بانک کارگزار

ارائه شناسه منشا ارز وارداتی

دریافت اسناد خرید شامل فاکتور – بارنامه-گواهی بازرسی- عدل بندی- گواهی مبدا -گواهی اعلامیه تامین ارز از بانک

ارائه اصل بارنامه و تسویه حساب با شرکت حمل برای دریافت قبض انبار

ارائه اصل وکالت نامه به گمرک

تنظیم اظهارنامه، تعرفه ، ارزش، محاسبات مربوطه،

تعیین مسیر اظهارنامه :سبز: کنترل اسناد- زرد: کنترل اسناد+کنترل ارزش – قرمز: کنترل اسناد، کنترل ارزش، بررسی فیزیکی کالا

ارائه اسناد به واحد احراز هویت گمرک : فاکتور – کپی برابر اصل بارنامه – عدل بندی- گواهی مبدا – گواهی تامین ارز- کپی برابر اصل کارت بازرگانی -بیمه و قبض انبار- اصل ثبت سفارش-کپی پورفورم- تخصیص شماره کوتاژ

اخذ گواهی انطباق فنی از دستگاه های مربوطه

کنترل توسط واحد ارزیابی با توجه به مسیر اظهارنامه- بررسی استاندارد اجباری- پرداخت حقوق ورودی بر مبنای نظر واحد ارزیابی

صدور پروانه سبز گمرکی

بارگیری با حضور صاحب کالا یا نماینده وی

کنترل درب خروج اعم از کنترل کالا -شمارش کالا- کنترل تعرفه – کنترل ارزش-

خروج کالا از گمرک

توجه داشته باشید اخذ مجوز ثبت سفارش الزاما به معنای اینکه کالا ترخیص می گردد نیست. برخی کالاها نیاز به گواهی بهداشت ، گواهی دامپزشکی، استاندارد دارند که کالا در مبدا بعد از ورود به گمرک نمونه برداری می شود .

 

انواع ثبت سفارش بر اساس در خواست متقاضی

 

افتتاح

جایگزین

اصلاحیه

افتتاح از محل تنخواه

کانتینر

حمل

 

انواع ثبت سفارش بر اساس روش پرداخت

 

ارز بانکی : نقدی sight – مدت دار  usance – برات وصولی draft – حواله بانکی  telegraphic transfer

غیر بانکی: بدون انتقال ارز – واردات در مقابل صادرات – ارز متقاضی منشا ارز خارجی

 

در مواردی که برای کالایی استاندارد اجباری تایین شود ، باید در اسناد شماره استاندارد هنگام ثبت سفارش درج گردد.

گروه بازرگانی ابراهیمی قیمت کالاهای وارداتی را در مرحله ثبت سفارش با سوابق گمرکی تطبیق می دهد تا بازرگان دچار زیان مالی نگردد.

 

 

نحوه تکمیل اوراق ثبت سفارش

 

 

نحوه تكمیل اوراق ثبت سفارش

 

تمامی سؤالات درخواست می بایست به طور دقیق و خوانا تایپ گردد ودرخواست هایی كه ناقص و خط خورده و اشتباه پر شده رد خواهد شد.

جهت تنظیم پشت و روی فرم ثبت سفارش به نكات ذیل توجه فرمایید:

مشخصات متقاضی: طبق مندرجات كارت بازرگانی تكمیل گردد، در محل شماره ثبت نام، شماره كارت عضویت وزارت بازرگانی درج شود.

مشخصات فروشنده: طبق مندرجات پروفرما درج گردد.

شرایط قرارداد: با توجه به نوع و شرایط مورد نظر خریدار و فروشنده مندرج در پروفرم درج شود.

مشخصات حمل:

الف ـ در خریدهای (فوب) FOB نیاز به تكمیل این قسمت نمی باشد.

ب ـ در سایر خریدها این قسمت تكمیل گردد. همچنین در مورد ثبت سفارش حمل جداگانه ضمن ارائه پروفرمای حمل كالا این قسمت تكمیل گردد.

مشخصات كالا: براساس پروفرما، تعرفه كالا و كتاب قانون مقررات صادرات و واردات تكمیل شود.

در صورتی كه كالا نیاز به اخذ مجوز سایر سازمان ها حسب مورد دارد، مجوز مربوطه به همراه اوراق ثبت سفارش ارائه گردد.

محل تخصیص ارز: صرفاً در صورت دارا بودن سهمیه ارزی توسط وزارتخانه/ سازمان مربوطه تكمیل گردد.

اوراق ثبت سفارش در محل مربوط توسط متقاضی مهر و امضاء گردد

 

انواع روش های واردات كالا از طریق ثبت سفارش

 

واردات از محل سهمیه های ارزی مصوب جهت گشایش اعتبار اسنادی در بانك (پس از تخصیص ارز توسط سازمان تخصیص دهنده ارز در قسمت مرتبط اوراق)

واردات كالا با ارز آزاد جهت گشایش اعتبار اسنادی در بانك.

واردات در مقابل صادرات به نام شخص صادركننده (غیرقابل واگذاری) از مبداء كلیه كشورها

) واردات در مقابل صادرات به كشورهای آسیای میانه و آفریقا به نام صادركننده یا به نام دیگری با واگذاری رسمی از طریق دفاتر اسناد رسمی از مبدا همان كشورها (حق واگذاری به غیر برای یك بار است).

واردات به صورت بدون انتقال ارز از محل سرمایه گذاری خارجی پس از تایید سازمان سرمایه گذاری،‌ وزارت امور اقتصادی و دارایی.

واردات به صورت بدون انتقال ارز ماشین الات، تجهیزات تولیدی، قطعات یدكی و مواد اولیه و واسطه ای واحدهای صنعتی و معدنی دارای پروانه بهره برداری و ابزارآلات از محل ماده 6 قانون تسهیل نوسازی صنایع كشور.

واردات به صورت بدون انتقال ارز از محل فهرست اقلام مجاز اعلام شده (بند 9 ماده 38).

واردات به صورت بدون انتقال ارز از محل مصوبات كمیسیون چهار نفره مستقر در دفتر ثبت سفارشات.

 

توضیح : جهت واردات و ترخیص كالاهای ثبت سفارش شده از محل بند 3 الی 8 این قسمت گشایش اعتبار اسنادی از طریق بانك الزامی نیست و برای بندهای 3 و 4 ارائه اظهارنامه صادراتی معادل ارزش كالا به گمرك الزامی است.

ـ واحدهای تولیدی فاقد كارت بازرگانی می توانند برای واردات ماشین آلات ، تجهیزات و اجزاء و قطعات مورد نیاز مبادرت به اخذ كارت موقت از اداره كل مقررات صادرات و واردات نمایند.

 

 

ارسال نظر

عکس خوانده نمی شود

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مشاوره ثبت می باشد .
انصراف
موبایل
تماس
واتس آپ
آندیالند | کاشت مو | مزوتراپی | صندلی پلاستیکی