ثبت ارشیا

مبانی امور گمرکی شرکت

مشاوره ثبت شرکت 22 تیر 1398, 18:27 مقالات

مبانی امور گمرکی شرکت

 

امور گمرکی شرکت

برخی از اشخاص و یا شرکتها نیازمند صادر نمودن محصولات خود می باشند و بارها این سوال به وجود آمده است که جهت واردات و صادران و امور گمرکی و بازرگانی باید با چه مواردی آشنا باشیم و همینطور نسبت به این امر از آگاهی و اطلاعات لازم بهره مند گردیم

روند واردات را وارد کننده یا حق العمل کار گمرک به وسیله ی ثبت اطلاعات لازم در سیستم ثبت سفارش آنلاین شروع می کند.

توضیحات و اطلاعاتی که شما در سیستم وارد می کنید باید به وضوح محصول را شرح بدهد و از کدینگ هماهنگ گمرکی همان تعرفه کالا برخوردار باشد. بیشتر حق العمل کاران گمرکی می توانند تعرفه کالای وارداتی را به شما بدهند و در این زمینه به شما مشاوره بدهند. طبقه بندی نامناسب می تواند باعث پرداخت نادرست عوارض گمرکی بشود ، و منجر به جریمه شدنتان بشود.

باید در امور صادرات و بازرگانی کلیه قوانین رعایت گردد یکی از اصلی ترین مدارک لازم امور بازرگانی کارت بازرگانی است

 

 

اصطلاحات مفید بازرگانی

 

برای انجام امور تجاری لازم است شرکتها و یا تاجران از برخی از اصطلاحات مورد استفاده در امور بازرگانی و صادرات و واردات اطلاع یابند

اسناد حمل
بارنامه به منزله سند قرارداد حمل، رسید دریافت كالا و سند مالكیت آن است و همچنین سندی است كه زمان ادعای خسارت از شركت بیمه می‌تواند به عنوان پشتوانه مورد استفاده واقع شود.
جزییات مندرج در بارنامه باید شامل موارد زیر باشد:
شرح كالا ـ علایم و یا شماره‌های تجاری ـ نام كشتی حامل ـ ذكر عبارتی كه حاكی از وجود كالا در كشتی باشد ـ بنادر بارگیری و تخلیه ـ نام حمل كننده كالا ـ نام گیرنده كالا ـ نام و نشانی شخصی كه ورود اجناس به اطلاع او می‌رسد ـ هزینه حمل پرداخت شده یا قابل پرداخت در مقصد می‌باشد ـ تعداد نسخه‌های بارنامه كه به صورت اصل صادر شده است ـ تاریخ صدور.


اظهار نامه اجمالی
فرم مخصوصی است حاكی از خلاصه مشخصات محموله یك كشتی، یك هواپیما یا یك كاروان از كامیون‌ها كه ضمن آن تعداد بسته، وزن، مبدا، مقصد، نام كشتی یا دیگر وسایل حمل، تعداد اقلام محموله در آن ثبت شده و به ضمیمه مانیفست به گمرك تسلیم می‌شود در اظهارنامه اجمالی بعد از ذكر مشخصات موسسه حامل و مشخصات وسیله نقلیه و گیرنده، نسبت به مشخصات كالا به نوشتن جمله «طبق مانیفست ضمیمه در…..صفحه…..قلم» اكتفا می‌شود.


اظهار نامه ورود یا خروج Declaration of Arrivel or Departure
عبارتست از هر نوع اظهارنامه‌ای كه توسط شخص مسوول وسیله حمل و نقل یا نماینده او باید هنگام ورود یا خروج وسیله حمل و نقل به مقامات گمركی ارایه شود و حاوی مشخصات لازم در ارتباط با وسیله حمل و نقل، مسیر سفر، بار، كالاهای توشه‌ای و ملزومات، كاركنان و مسافرین می‌باشد.


اظهارنامه كالا Goods Declaration
اظهاری است كه بر روی برگی كه گمرك تعیین نموده، تنظیم می‌شود، در این اظهار‌نامه اشخاص ذینفع روش گمركی را كه باید در مورد كالا اجرا گردد، ذكر می‌كنند و مشخصاتی را كه از نظر گمرك برای اجرای آن روش لازم است قید می‌كنند.

 


اظهار نامه مبدا Declaration of Origin
عبارتست از یك شرح مقتضی در رابطه با مبدا كالاهای ساخته شده كه در موقع صدور آنها توسط سازنده، تولید كننده، تهیه كننده، صادر كننده، یا هر شخص صلاحیت‌دار دیگری در فاكتور تجاری یا هر سند دیگری كه مربوط به كالاها باشد ذكر می‌گردد.


اعلامیه ارز
سندی است بانك كه مبلغ ارز انتقال یافته جهت خرید كالا و هم ارز ریالی آن و تاریخ گشایش اعتبار آن را نشان می‌دهد


بار انداز
محل سرپوشیده‌ای است كه یك یا چند طرف آن دیوار نداشته باشد و كالاها به منظور محفوظ ماندن از برف و باران و تابش منظم آفتاب در آنجا گذاشته می‌شود.

بار نویسی
مامورین مخصوص موقع تخلیه كالا از وسایط نقلیه، به تدریج ریز آن را می‌نویسند تا بعداً با بارنامه و مانیفست تطبیق داده شود.


بارنامه
در اصطلاح بین‌المللی كشتیرانی بارنامه را «بیل آولیدینگ» و در جاده و در هواپیما «سی.ام.آر» می‌خوانند. بارنامه مدركی است برای حمل یك واحد و یا یك پارتی كالا كه به عنوان گیرنده در مقصد از طرف موسسه حمل و نقل در مبدا بارگیری كالا، صادر می‌شود. بارنامه حاوی مشخصات ظاهری كالا از قبیل تعداد بسته‌ها، شماره و علامت آنها، وزن با ظرف و گاهی نیز وزن خالص یا مقدار و نوع كالا طبق آن چه فرستنده اظهار كرده است، می‌باشد. گیرنده بارنامه بر طبق مفاد آن، كالا را از موسسه حمل و نقل دریافت می‌دارد.


 پروفرما
سیاهه خریدی است كه فروشنده از مبدا به عنوان پیشنهاد فروش، یا تعیین ارزش و شرایط فروش، صادر می‌كند. این سیاهه قبل از سفارش كالا، باید به تایید مركز تهیه و توزیع مربوطه برسد. پروفورما را پیش فاكتور نیز می‌گویند.

 

ترانشیپ Transshipment
(انتقال كالا از یك وسیله حمله به وسیله حمل دیگر)


عبارت است از روش گمركی كه به موجب آن كالاها تحت نظارت گمركی از یك وسیله حمل و نقل ورودی به یك وسیله حمل و نقل خروجی (صدور) در حوزه یك دفتر گمركی كه آن دفتر در عین حال دفتر گمركی توام برای ورود و صدور است، انتقال داده می‌شوند.


 تعهد ترانزیتTransit bond-note
سندی است كه توسط گمرك تنظیم می‌شود و به موجب آن اجازه داده می‌شود كه كالاها به طور ترانزیت گمركی بدون پیش پرداخت حقوق و عوارض ورودی حمل شوند و معمولاً حاوی كلیه مشخصات لازم برای تعیین حقوق و عوارض ورودی در مورد مقتضی و یك تعهد تضمین شده مبنی بر ارایه كالاها با مهر و موم گمركی و سیم و سرب دست نخورده به دفتر گمركی مقصد می‌باشد.


ترخیص كالا Clearance of Goods
عبارتست از انجام تشریفات گمركی لازم برای صدور كالاها، برای مصرف داخلی (قطعی) با قرار دادن آنها تحت روش گمركی دیگر.


درابك Drawback
عبارت است از مبلغ حقوق و عوارض ورودی كه به موجب روش درابك مسترد می‌شود.


سیاهه تجاری
صورت حسابی است كه به موجب آن هزینه كالا به حساب خریدار منظور می‌شود. سیاهه باید دارای موارد زیر باشد:
تاریخ ـ نام و نشانی خریدار و فروشنده ـ شماره سفارش یا قرارداد ـ مقدار و شرح كالا ـ قیمت واحد ـ شرح هر گونه هزینه اضافی توافق شده كه در قیمت واحد منظور نشده است ـ ارزش كل كالا ـ وزن كالا ـ تعداد بسته‌ها ـ علایم و شماره‌های حمل ـ شرایط تحویل و پرداخت ـ جزییات حمل


سیف CIF
سیف به معنای بهای تمام شده كالا در مركز كشور مقصد است كه تشكیل می‌شود از بهای كالا در شهر مبدا، هزینه بسته‌بندی، كرایه حمل تا بندر كشور مقصد و هزینه بیمه تا مقصد.


سی اند اف C&F
یعنی فقط بهای كالا در مبدا به اضافه هزینه‌های بسته‌بندی و كرایه تا بندر مقصد.


عدل
به یك واحد كالا گفته می‌شود كه در صندوق یا كارتن یا گونی و حصیر و غیره بسته‌بندی شده باشد.


فله
به كالاهایی كه بدون لفاف، در واگن‌ها یا كامیون‌های اتاق‌دار و یا كشتی حمل می‌شود فله می‌گویند. كالاهایی مانند شكر، گندم، حبوبات و علوفه و از این قبیل به صورت فله حمل می‌شود.


فوب FOB
یعنی بهای تمام شده روی كشتی در مبدا، در این صورت كرایه حمل از بندر مبدا تا بندر مقصد روی كالا اضافه شده است.


كانتینر
محفظه بزرگی است از چوب یا فلز كه اغلب حجم تمام كفه یك كامیون بزرگ یا تریلر را فرا می‌گیرد.


كالای متروكه
كالاهایی كه مدت توقف قانونی آنها در اماكن گمركی یا انبار اختصاصی پایان یافته و ترخیص نشده باشد، كالای متروكه خوانده می‌شود.


كابوتاژ
عبارتست از حمل كالا از یك بندر كشور به بندر دیگر و همچنین از یك گمرك به گمرك دیگر، كه از راه كشور هم‌جوار صورت گیرد.
برای كابوتاژ، تشریفات گمركی لازم است و دو نوع اظهارنامه دارد كه یكی هنگام خروج كالا از بندر یا مرز تنظیم می‌شود و یكی هم هنگام ورود به گمرك مرز یا بندر.


كارنه تیر
كارنه تیر سند ترانزیتی بین‌المللی كالا از راه زمینی است كه در مبدا صادر می‌شود و به موجب آن كالا از كشورهای بین راه تا مقصد كه به طور ترانزیت عبور می‌كند نیازی به انجام تشریفات ترانیزیت در مرز ورودی و خروجی هر كشور نخواهد بود.


كارنه آ.ت.آ ATA
مدرك ورود موقت بین‌المللی است، اگر شخص یا شركتی كالایی به صورت ورود موقت جهت شركت در نمایشگاه‌ها یا تاسیس نمایشگاه، وارد نماید و یا نمونه‌هایی برای ارایه به مشتریان وارد كند، به موجب این مدرك نیازی به انجام تشریفات گمركی مربوط به ورود موقت نخواهد داشت.


كالاهای توشه‌ای و ملزومات Store
عبارت است از كالاهای اختصاص یافته برای مصرف توسط مسافران و كاركنان كشتی‌ها، هواپیماها یا قطارها، این كالاها ممكن است فروخته شده باشد یا نشده باشد.


كنوانسیون آ.ت.آ ATA Convention
اصطلاحی است كه عموماً در ارتباط با كنوانسیون گمركی در بار هرچه آت آ برای ورود موقت كالا به كار برده می‌شود. این كنوانسیون در سال 1961 از طرف شورای همكاری گمركی در بروكسل پذیرفته شده است.


 كنوانسیون كیوتر Kyoto Convention
اصطلاحی است كه عموماً در ارتباط با كنوانسیون بین‌المللی برای ساده كردن و هماهنگ كردن روش‌های گمركی به كار برده می‌شود. این كنوانسیون در سال 1973 از طرف شورای همكاری گمركی در كیوتو پذیرفته شده است.


 كنوانسیون نایروبی Nairobi Convention
اصطلاحی است كه عموماً در ارتباط با كنوانسیون بین‌المللی همكاری متقابل اداری به منظور پیشگیری تجسس و كیفر تخلفات گمركی به كار برده می‌شود این كنوانسیون در سال 1977 از طرف شورای همكاری گمركی در نایروبی پذیرفته شده است.


گواهی مبدا Certificate of Orign
اظهاریه امضا شده‌ای است كه حاكی از مبدا ساخت كالا می‌باشد. گواهی مبدا توسط صادر كننده كالا و یا نماینده‌اش تهیه می‌شود ولی این گواهی در بعضی از كشورها باید روی فرم خاصی كه حاوی تایید یك سازمان اداری مستقل (برای مثال اتاق بازرگانی) باشد صادر شود.


گواهی بازرسی
انجام بازرسی توسط یك موسسه بازرسی را مشخص می‌كند. مرجع مذكور، محموله را با توجه به علایم حمل، وزن، تعداد بسته‌ها، مورد بررسی كمی و كیفی قرار داده و گزارش خود را ارایه می‌دهد.


گواهی بیمه
سندی است كه باید توسط شركت بیمه و یا نمایندگی آن و یا به وسیله پذیره‌نویسان صادر و یا امضا شده باشد و تاریخ آن باید همزمان و یا قبل از تاریخ حمل باشد. مبلغ بیمه نامه باید حداقل برابر با ارزش سیف كالا باشد.
گواهی بیمه باید:
با آن چه كه در اعتبار ذكر شده مطابقت داشته باشد.
كلیه خطرات ذكر شده در اعتبار را در برگیرد.
با سایر اسناد در مورد محموله و شرح كالا مطابقت داشته باشد.


مانیفست Manifest
فهرست محمولات یك كشتی یا یك قطار یا یك كاروان از كامیون‌هایی را می‌گویند كه بیشتر از یك بارنامه دارند. در فارسی می‌توان آن را فهرست كل كالا خواند كه حاوی ریز كلیه بارنامه‌های مربوط به محموله است. این فهرست كل زمانی عرضه می‌شود كه محموله تجارتی به گمرك مقصد می‌رسد.


  • مانیفست محموله (بار( Cargo manifest
    عبارت است از فهرستی از كالاهای تشكیل دهنده محموله بار كه در یك وسیله حمل و نقل یا در یك واحد حمل و نقل، حمل می‌شوند. مانیفست محموله بار كه به این ترتیب حاوی مشخصات بازرگانی مربوط به كالاها از قبیل شماره‌های اسناد حمل، نام صادر كننده و گیرنده كالا، علامت و شماره، تعداد و نوع بسته‌بندی، مقدار و شرح كالا باشد و ممكن است به جای اظهارنامه محموله بار به كار رود.


اصطلاحات بین‌المللی بازرگانی


قیمت كالا به اضافه كرایه حمل آن تا مقصد (cost and Freight) C.F


قیمت كالا به اضافه كرایه حمل به اضافه حق بیمه است. (Cost, insurance and Freight) C.I.


كرایه حمل و بیمه پرداخت شده (با ذكر نام نقطه تعیین شده در مقصد) (Cost, Freight Carriage and Insurancepaid (named point of destination)


تحویل شده در مرز (نام محل تحویل در مرز) DAF (delivered at Front5ier)
تحویل بر روی عرشه كشتی (با ذكر نام مبدا) DCP Freight Carriage Paid to ……. (named point of destination)


تحویل شده پس از پرداخت عوارض (نام محل مقصد در كشور وارد كننده) DDP Delivered Duty Paid (named place of destination in the country of importation


تحویل از اسكله EXQ…..EX QUAY (duty paid … namedport)

تحویل از كشتی (با ذكر نام بندر مقصد(
بدین معنی است كه فروشنده كالا را بر روی كشتی در مقصد تعیین شده در قرارداد فروش در اختیار خریدار قرار می‌دهد بدین ترتیب كلیه هزینه كرایه حلم و ریسك مربوط تا آن محل به عهده فروشنده است. EXS …….EX SHIP (named port of destination)
بدین معنی است كه مسوولیت فروشنده ارایه كالا در محل خود (محل كار یا كارخانه) است. EXW..EX WORKS (ex factory, ex plantion, ex warehouse, etc.)

تحویل در كنار كشتی

 (با ذكر نام بندر مبدا) FAS … Free Alongside Ship (named part of Shipment)
اصطلاح (Free on Board) F.O.B یا (Free on Truck) F.O.T یا (Free on Rall) F.O.R و نظیر آن منظور این است كه فروشنده كالا را در مبدا تحویل خریدار می‌دهد و كرایه حمل به عهده خریدار است. در صورتی كه كالا با كشتی حمل شود اصطلاحF.O.B به كار می‌رود (تحویل روی كشتی) و در صورتیكه كالا با كامیون حمل شود اصطلاح F.O.T بكار می رود. F.O.R…FOR/FOR (Free on Raill/Free on Truck)(named departure point)
نیاز به حمل و نقل مدرن به ویژه حمل مركب، حمل به وسیله كانتینر، كشتی‌های رو ـ روتریلر و فری) (Ferry) را تامین كند. FREE CARRIER (named point)


دیسپاچ

پاداش مربوط به تخلیه و بارگیری قبل از انقضای موعد مقرر. Dispatch


دموراژ

 هزینه معطلی كشتی (نقطه مقابل دیسپاچ است( Demmurage


سوژ شارژ

 اضافاتی كه به كرایه تعلق می‌گیرد. Surcharge


كابوتاژ

 كابوتاژ عبارت از حمل كالا از یك نقطه به نقطه دیگر كشور از راه دریا یا رودخانه‌های مرزی است.

بارنامه
در اصطلاح بین‌المللی كشتیرانی بارنامه بیل اف لدینگ (Bill of Lading) و در جاده و در هواپیما سی ام آر (C.M.R) می‌خوانند. مدركی است برای حمل یك واحد یا یك پارتی كالا به عنوان گیرنده در مقصد از طرف موسسه حمل و نقل در مبدا بارگیری كالا صادر می‌شود.

 


انواع بارنامه متداول در حمل و نقل


 بارنامه دریایی

 حمل با كشتی Ocean Bill of Lading / Marine Bill of Lading


 راه‌نامه (بارنامه) هوایی

حمل با هواپیما Air Way Bill


 راه‌نامه (بارنامه راه آهن )

 حمل با قطار Rail Way Bill


 راه‌نامه (بارنامه)

 حمل با كامیون CMR/TRUCK Way Bill


 بارنامه سراسری

 حمل با كامیون، كشتی، قطار Throught Bill of Lading


بارنامه حمل مركب فیاتا

حمل با كامیون، كشتی، قطار FIATA Combined Transport Bill of Lading

 

 

انواع اظهارنامه های بازرگانی


اظهارنامه عمومی هواپیما (Aircraft General-Declaration)


اظهارنامه عمومی كشتی (Ships General-Declaration)


اظهار نامه محموله (بار (Cargo Declaration)


اظهارنامه گواهی شده مبدا (certified- Declaration of Origin)


اظهارنامه گمركی (cUSTOMS declaration)


اظهارنامه ورود یا خروج Declaration of Arrival or Departure)


اظهارنامه بار (Freight Declaration)


اظهارنامه كالا (Goods Declaration)


اظهارنامه بین‌المللی گمركی مدل تیف
عبارت از سندی است كه برای كالاها و اثاثه مسافران در ترانزیت گمركی به وسیله راه آهن به كار می‌رود. (Inter-national customs Declaration from TIF)


اظهارنامه كالاهای توشه‌ای و ملزومات (Store-Declaration)


اظهارنامه مبدا
شرح مقتضی درباره مبدا كالاهای ساخته شده كه در موقع صدور آنها توسط سازنده، تولید كننده، تهیه كننده، صادر كننده یا هر شخص صلاحیت‌دار دیگری در فاكتور تجاری یا هر سند دیگری كه مربوط به كالاها باشد. (Declaration of Origin)

 

 

برخی از امور مهم بازرگانی و گمرکی


اجازه ترخیص (Release)


ارایه كالا به گمرك (Production of Goods- to the Customs)


اقلام پستی (Appeal)


عبارتست از اقلام نامه‌های پستی و بسته‌های پستی (Postal Items)


انتقال كالا از یك وسیله حمل به وسیله حمل دیگر (ترانشیپ) (Transhipment)


انبار موقت كالا (Temporary Storage of –Goods)


بسته‌های پستی (Postal Parcel)


تخلف گمركی (Customs Offence)


ترانزیت  گمركی (Customs Transit


چفت و بست
عبارتست از یك ریسمان، طناب، سیم، نوار یا اشیای همانند آنها كه به منظور استفاده در ارتباط با یك مهر و موم (سیم و سرب) در نظر گرفته شده است. (Fastening)


حامل
عبارتست از شخصی كه عملاً كار حمل و نقل را انجام می دهد یا سرپرست و مسوول عملیات وسیله حمل و نقل. (Carrier)
حقوق گمركی (Sustoms Duties)
حقوق و عوارض ورودی (Import Duyies and –Taxes)


حقوق و عوارض خروجی صدور (Export Duyies and –Taxes)
حقوق و عوارض ورودی و خروجی (صدور (Import and Export Duyies and- Taxes)

Description
مشخصات واقعی كالا برای طبقه‌بندی آن بسیار حایز اهمیت است. این امر با مراجعه به اسناد پیوست كالا یا اظهارنامه (مثلاً سیاهه خرید، قرارداد، پروفرما و…..) و در صورت لزوم دیدن كاتالوگ و كاربرد فنی و گزارش تحلیلی كالا امكان‌پذیر است. همچنین آزمایش كالا در بسیاری موارد ضروری است. بنابراین، توصیف و شرح مناسب كالا بر اساس مشخصات زیر آشكار می‌شود.

 

درجه و مرحله ساخت در امور بازرگانی
Degree of Manufactures


معمولاً برای محصولات صنعتی، طبقه‌بندی بر حسب درجه و مرحله ساخت مصحول صورت می‌گیرد. درجه و مرحله ساخت را می‌توان به موارد زیر تقسیم كرد:
ـ مواد خام
ـ محصولات كار نشده
ـ محصولات نیمه تمام
ـ محصولات تمام شده
•كاربرد یا عمل
Use of Function
طبقه‌بندی كالا بر اساس كاربرد یا عمل، به ویژه برای مصحولات حاصل از صنایع تولیدی انجام می‌شود. این محصولات عبارتند از:
ـ مواد سوخت
ـ دارو
ـ كالاهای سرمایه‌ای
ـ كالاهای مصرفی
انواع كالاهایی كه صرفاً با مراجعه به عملشان می‌توان آنها را طبقه‌بندی كرد، بسیار زیادند.

 

حال با آشنایی در خصوص امور گمرکی و بازرگانی با اطلاعات کامل و به راحتی می توانیم نسبت به امور گمرکی و بازرگانی بپردازیم

 

ارسال نظر

عکس خوانده نمی شود

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مشاوره ثبت می باشد .
انصراف
موبایل
تماس
واتس آپ
آندیالند | کاشت مو | مزوتراپی | صندلی پلاستیکی