ثبت ارشیا

ثبت شرکت در مناطق ویژه اقتصادی ایران

مشاوره ثبت شرکت 20 تیر 1398, 08:02 مقالات

ثبت شرکت در مناطق ویژه اقتصادی ایران

 

ثبت شرکت در مناطق ویژه

 

ثبت شرکت در مناطق ویژه اقتصادی ایران قابلیت های بسیاری دارد .منطقه ویژه اقتصادی، از جمله مناطقی است که که برای جذب سرمایه های خارجی و داخلی و همچنین انجام فعالیت  تولیدی و تجاری برای برای گسترش تولید و حضور در بازارهای  منطقه ای و بین المللی به وجود می آید . این مناطق با توجه به قابلیت و ویژگی های بسیاری که دارند تقاضای سرمایه گذاری بیشتری از جانب سرمایه گذاران دارند. حتی بسیاری از افراد می توانند در این مناطق نسبت به ثبت شرکت اقدام نمایند.

 

هدف از سرمایه گذاری در مناطق ویژه اقتصادی

 

هدف از سرمایه گذاری در مناطق ویژه اقتصادی

 

ثبت شرکت در مناطق ویژه اقتصادی ایران به جهت سرمایه گذاری صورت می پذیرد

جذب سرمایه های خارجی و داخلی

به وجود آوردن عرصه ی فعالیت های تولیدی و تجاری به منظور توسعه و افزایش صادرات کالا و ارائه ی بهینه خدمات و محصولات به سبب حضور فعال در بازارهای منطقه ای و بین المللی

به وجود آوردن فرصت های شغلی جدید و بالا بردن سطح اشتغال در کشور

کاهش هزینه های تولید جهت ورود به بازارهای رقابتی جهان

اجرای سیاست های توسعه منطقه ای و ایجاد قطب های اقتصادی و صنعتی

پردازش کالا یا تغییر دادن آن جهت دریافت ارزش افزوده با استفاده از امکانات بالقوه

فراهم کردن زمینه ی توسعه و گسترش منطقه برای توسعه و افزایش تولید و صادرات

 

 

مزایای ثبت شرکت در مناطق ویژه اقتصادی

 

مزایای مناطق ویژه اقتصادی

 

مزایای عنوان شده در ذیل باعث گردیده است تا افراد در مناطق ویژه سرمایه گذاری و ثبت شرکت انجام نمایند .

صدور مجوز ساخت و پایان کار به صورت رایگان

تبعیت از قانون کار مناطق آزاد تجاری و صنعتی در مناطق ویژه

وارد نمودن ماشین آلات خط تولید و ابراز و اثاثیه ی اداری بدون پرداخت عوارض گمرکی

معافیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده و پرداخت عوارض گمرکی اضافه بر ارزش افزوده قطعات خارجی در تولیدات

 

تفاوت مناطق ویژه و آزاد

 

تفاوت های مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی

 

در مناطق ویژه اقتصادی قوانین و مقررات روادید برای اتباع خارجی مطابق با ضوابط داخل کشور می باشد اما در مناطق آزاد روادید در مرزهای ورودی اعطاء می گردد.

در مناطق ویژه ی اقتصادی خرده فروشی کالا صرفا برای اتباع خارجی ممکن است اما در مناطق آزاد امکان خرده فروشی برای اتباع خارجی و داخلی وجود دارد.

در مناطق آزاد معافیت مالیاتی به مدت ۱۵ سال وجود دارد و در مناطق ویژه اقتصادی تخفیف مالیاتی بر اساس مقررات داخل کشور می باشد

 

 

انواع مناطق ویژه اقتصادی

 

انواع مناطق ویژه اقتصادی در ایران

 

منطقه ویژه اقتصادی لرستان

 

حدوده جفرافیائی منطقه ازشمال به منابع ملی پلاک زرنان ، ازشرق به اراضی پلاک گرجی ، از جنوب به  حفاظت  شده  سفیدکوه  و از غرب  به اراضی کشاورزی روستائی  زرنان  منتهی می شود و شرکت  شهرکهای صنعتی لرستان  به عنوان سازمان مسئول  منطقه تعیین شده است . موقعیت جغرافیائی استان لرستان وعدم وجود  شهر بندری دراین استان موجب گردیده تادستیابی به نزدیکترین اسکله (بندر خرمشهر) ازطریق راه آهن  سراسری شمال– جنوب ویاشاهراه اصلی اصفهان– خوزستان میسرگردد


منطقه ویژه اقتصادی شیراز

 

منطقه ويژه اقتصادي شيراز با ارتفاع 1460 مترا ز سطح دريا در جنوب شرقي اين شهر در جاده شيراز - فسا، كيلومتر  4جاده انحرافي نيروگاه سيكل تركيبي واقع شده است.
منطقه ويژه اقتصادي شيراز زير نظر مركز امور مناطق آزاد و ويژه اقتصادي ) تحت نظارت مستقيم رياست جمهوري( در 1300 هكتار از اراضي دشت قره باغ كه از شمال به مستثنيات پلاك2190 ، از مشرق به جاده اصلي نيروگاه و زه كش آب، از جنوب به اراضي پلاك 2187 )سنجاقك( و اراضي پلاك 2188 اساملو و از غرب به پلاك 2200)محمودآباد) محصور شده است.
اين منطقه به 6 فاز  )فاز اول: با وسعت 130 هكتار، فاز دوم: 170 هكتار، فاز سوم: 290 هكتار، فاز چهارم: 180 هكتار، فاز پنجم: 230 هكتار و فاز ششم: 300 هکتار  ( تقسيم بندي شده است.


منطقه ویژه اقتصادی سهلان

 

توسعه صنعتی و تولیدی شهر تبریز در سال 1349 و روند مستمر آن نیاز به انبار و انبارداری را بیش از پیش موجب شد و دعوت مسئولان وقت استان و همچنین افق روشن فعالیت در این زمینه، انگیزه‌ای بود که در سال 1354 تفکر تأسیس و راه‌اندازی شرکت انبارهای عمومی وخدمات گمرکی ایران - شعبه سهلان تبریز را به اجرا در آورد.

منطقه ويژه اقتصادي سهلان دارای 300 هکتار مساحت و 9 باب انبار مسقف به مساحت 49 هزار و 66 مترمربع و شش باب هانگار به مساحت 25 هزار و 272 مترمربع و بارانداز بتونی، آسفالت و خاکی به مساحت 239 هزار و 674 مترمربع و 9 باب انبار آتشزا به مساحت دو هزار و 628 مترمربع و دو دستگاه باسکول 60 تنی و پنج رشته ریل راه‌آهن فرعی به طول 13 کیلومتر و همچنین ساختمان اداری به مساحت شش هزار و یکصد مترمربع است.

 
منطقه ویژه اقتصادی تجاری سلماس

 

واقع در آذربایجان غربی می باشد


منطقه ویژه اقتصادی پیام

 

منطقه پیام در محدوده ای به وسعت 3600 هکتار در اراضی 10 هزار هکتاری فرودگاه پیام در استان البرز تاسیس شده است . هدف از تاسیس آن حمل و نقل بار هوایی و فراوری کالا و خدمات سردخانه ای و صادرات می باشد و نزدیکترین منطقه ویزه به پایتخت در 40 کیلومتری تهران می باشد

 

منطقه ویژه اقتصادی بوشهر

 

- منطقه ویژه اقتصادی بوشهر در 50 درجه و 56 دقیقه و 14 ثانیه طول جغرافیایی و 28 درجه و 55 دقیقه و 45 ثانیه عرض جغرافیایی و در منطقه ای به وسعت تقریبی ۱۸۸۰ هکتار واقع در کیلومتر ۸ جاده بوشهر شیراز قرار دارد.
در تاریخ 9 اسفند 1376 منطقه ویژه اقتصادی بوشهر به تصویب شورای عالی مناطق آزاد و تجاری کشور که ریاست آن را رئیس جمهور محترم عهده دار بودند، رسید و در پی آن شرکت عمران و توسعه بوشهر به عنوان مسئول اجرای این طرح عظیم ملی در منطقه تعیین و معرفی گردید و این شرکت از همان تاریخ جهت بررسی و انجام این پروژه، فعالیت خود را آغاز نمود که تاکنون به نتایج چشمگیر و قابل توجهی دست یافته است.


منطقه ویژه اقتصادی سرخس

 

منطقه ويژه اقتصادي سرخس در ناحيه شمالي 80 و در ناحيه شرقي 84 کيلومتر با کشور ترکمنستان مرز مشترک دارد.
اين منطقه به راه آهن مشهد-سرخس-تجن با راه آهن ترانزيتي بندر عباس-بافق-يزد که با هدف تسهيل ترانزيت کالا از آسياي ميانه و افغانستان به خليج فارس ساخته شده متصل است.
فرودگاه بين المللي سرخس با طول باند 4000 متر و عرض 60 متر امکان ارتباط هوايي گسترده با منطقه را فراهم آورده است.
موقعیت جغرافیایی :منطقه ویژه اقتصادی سرخس در منتهی الیه شمال شرق ایران در استان خراسان رضوی ( بطول َ 10 O61 شرقی و عرض َ 32 O36 شمالی با ارتفاع 235 متر از سطح دریا ) و در فاصله 150 کیلومتری شرق شهر مشهد و 15 کیلومتری شهر سرخس واقع شده و از شمال و شرق با کشور ترکمنستان هم مرز است.


منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان

 

منطقه ويژه اقتصادی سلفچگان در مساحت 2000 هكتار در سال 1376 به تصویب هیئت وزیران رسید. گرایش اقتصادی و انواع سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان بسیار متنوع می باشد. در طراحی منطقه کاربری مختلف صنعتی از جمله صنایع شیمیایی - سلولزی- نساجی، فلزی- برق و الکترونیک- کانی غیر فلزی، تجاری، تجاری – اداری، خدماتی – تجاری، انبارهای عمومی و اختصاصی مورد نظر قرار گرفته و سرمایه گذاری های متعددی در تنوع فوق مورد اقدام قرار گرفته است.
موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد منطقه: در 40 کیلومتری شهر قم در تقاطع راه های قم – اراک – دلیجان و اصفهان و فاصله 180 کیلومتری با تهران و در مجاورت جاده اصلی و ارتباطی مرکز کشور و محور ارتباطی شمالی – جنوبی و شرقی – غربی کشور می باشد. بخش قابل ملاحظه ای از تراکم جمعیتی کشور در مجاورت این منطقه و آب و هوای معتدل از امتیازات مضاعف این منطقه بوده و نزدیکی منطقه به فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) و دسترسی به راه آهن سراسری کشور از دیگر مزیت های منحصر به فرد این منطقه می باشد.


منطقه ویژه اقتصادی سیرجان

 

منطقه ویژه اقتصادی سیرجان در سال 1370 به منظور پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی و برقراری ارتباط تجاری بین‌المللی و تحرک در اقتصاد منطقه‌ای در زمینی به وسعت 1380 هکتار پایه‌گذاری و تاسیس شد. سازمان مسئول منطقه ویژه شرکت عمران کار سیرجان است که این شرکت نیز از جمله زیرمجموعه‌های سازمان عمران کرمان می‌باشد. از دیگر اهداف منطقه ویژه می‌توان به تولید و پردازش کالا، انتقال فناوری، توسعه صادرات غیر نفتی، ایجاد اشتغال مولد و جذب و تشویق سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، صادرات مجدد، عبور خارجی (ترانزیت) و انتقال کالا (ترانشیپ) اشاره کرد. استقرار این منطقه در حاشیه شمالی شهر سیرجان و در جوار فرودگاه و ایستگاه راه آهن سراسری بندرعباس - تهران به همراه تأمین تمامی تأسیسات زیر‌بنایی مورد نیاز سرمایه‌گذاری، درکنار دسترسی سهل و آسان به نیروی انسانی متخصص، ماهر و نیمه ماهر زمینه‌ای مناسب برای ایجاد و توسعه واحدهای صنعتی و پرداختن به فعالیت‌های تجاری و انبارداری فراهم ساخته است.


منطقه ویژه اقتصادی ارگ بم

 

منطقه ويژه اقتصادي ارگ جديد در مساحتي بالغ بر 1000 هکتار تاسيس شد. درسال هاي اخير نيز حدود 4000 هکتار به عنوان طرح توسعه مجموعه از سمت شرق به تصويب رسيده که به زودي به منطقه ضميمه خواهد شد.
سازمان مسئول منطقه" شرکت عمران ارگ" است.
اين منطقه در 10 کيلومتري شرق شهرستان بم به مساحت 2100 هکتار قرار گرفته است.
وجود صنايع خودروسازي در منطقه ارگ جديد، وجود زيرساخت هاي مناسب، قرارگرفتن در حاشيه جاده ترانزيتي پاکستان- کرمان و نزديکي به اسکله هاي مهم شهيد باهنر و شهيد رجايي(330 کيلومتر فاصله) مزيت هاي عمده منطقه است.
بهره گيري منطقه ويژه ارگ جديد از معافيت مالياتي 10 ساله مناطق محروم و امکان صدور کالاهاي توليد شده در منطقه به سرزمين اصلي و معافيت کامل گمرکي به اندازه ارزش افزوده ايجاد شده از ديگر مزاياي اين منطقه براي سرمايه گذاران است.


منطقه ویژه اقتصادی امیر آباد

 

منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد ، در شرق استان مازندران و فاصله ۵۱ کیلومتری مرکز استان قراردارد . این منطقه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع برخورداری از زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی ، اسکله رو – روریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون نفر توانسته نقش مهمی را در ابعاد ملی و منطقه ای ایفا نماید.
منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد بعنوان یکی از نمادهای توجه ایران به مقوله ترانزیت کالا و ایجاد زیرساختهای اساسی حمل و نقل درجهت رسیدن به استانداردهای جهانی و استفاده از حداکثر ظرفیت ترانزیتی کشور ، نقشی بسیار مهم با اهدافی بسیار بزرگ مانند کسب درآمد ارزی ، ایجاد اشتغال ، جذب سرمایه گذاری خارجی و بخش خصوصی ، افزایش نقش جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر و ایجاد گذرگاه در شمال کشور را برعهده گرفته است.

 

منطقه ویژه اقتصادی کاوه

 

منطقه ویژه اقتصادی کاوه در بزرگترین شهر صنعتی کشور و در فاصله حدود 120 کیلومتری پایتخت در منطقه‌اي به طول جغرافيايي 50 درجه و 20 دقيقه شمالي و عرض جغرافيايي 35 درجه و 6 دقيقه شرقي با ارتفاع بين 1100 الي 1260 متر از سطح دريا در موقعیتی بسیار ممتاز از نظر جغرافیایی، مسیرهای مواصلاتی و موقعیت دسترسی واقع شده است. این شهر بیش از 450 واحد صنعتی با حدود 50 هزار شاغل را در خود جای داده است. که از این تعداد 25 واحد صنعتی در محدوده عملیاتی منطقه ویژه اقتصادی کاوه قرارگرفته است. منطقه ویژه اقتصادی کاوه به عنوان مکانی مطلوب با زیر ساخت های قوی برای جلب و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و هدایت آنها برای احداث واحدهای صنعتی ، تولیدی، خدماتی و همچنین رشد و توسعه اقتصادی ، افزایش و توسعه ظرفیت در حوزه تولید، ارتقاء توان صادرات و ایجاد فرصت های مناسب شغلی تاسیس شده است. ویژگی هایی نظیر موقعیت جغرافیایی به لحاظ ترانزیت کالا و مواد اولیه و حضور گسترده صنایع و فراهم بودن امکان شکل گیری زنجیره تامین، پتانسیل بزرگی را برای منطقه ویژه اقتصادی کاوه ایجاد نموده که مزیت رقابتی این منطقه محسوب می شود.

 

منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس

 

منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی خلیج فارس در محدوده ای به مساحت 1100 هکتار در 37 کیلومتری غرب بندرعباس و در سواحل خلیج فارس ایجاد گردیده است. این منطقه با توجه به موقعیت طبیعی، جغرافیایی و برخورداری از حوضچه آرامش به مساحت 380 هکتار و همچنین برخورداری از تسهیلات قانونی منطقه ویژه به منظور توسعه صنعت و تجارت در محدوده صنایع کشتی سازی و صنایع فراساحل و سازه های مرتبط دریایی و فعالیت های خدماتی و صنایع دریایی و همچنین صنایع پایین دستی و ایجاد کارخانجات مرتبط با امر کشتی سازی و تأمین منافع اقتصادی، اجتماعی، ملی و استفاده از آخرین فن آوری های مرتبط با افزایش شغل ایجاد گردیده است.

 

منطقه ویژه اقتصادی اسلام آباد غرب

 

شمای کلی منطقه ویژه اقتصادی زاگرس در استان بدین گونه است که استان کرمانشاه با وسعت 24586 کیلومتر مربع ( 49/1 درصد از مساحت کل کشور ) به مرکز شهر کرمانشاه در میانه ضلع غربی کشور بین مدار جغرافیایی 33 درجه و 40 دقیقه تا 35 درجه و 18 دقیقه عرض شمالی از خط استوا و 45 درجه و 24 دقیقه تا 48 درجه و 7 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار گرفته و از شمال به استان کردستان، ازجنوب به استانهای لرستان و ایلام و از شرق به استان همدان و از غرب با 330 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق همسایه است. شهرستان اسلام آباد غرب با 2109 کیلومتر مربع مساحت ( 8/4 درصد مساحت استان ) یکی از شهرستاهای استان کرمانشاه و دارای دو بخش مرکزی و حمیل بوده. مرکز این شهرستان شهراسلام آباد غرب است . این شهرستان در جنوب استان قرار گرفته است.

 

منطقه ویژه اقتصادی بجنورد

 

منطقه ویژه اقتصادی بجنورد با رویکرد صنعتی ، تجاری و آموزشی در زمینی به مساحت 355 هکتار در فاصله 3 کیلومتری جنوب غربی بجنورد با مسئولیت شرکت شهرکهای صنعتی خراسان شمالی فعالیت خود را آغاز نمود.


منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی

 

منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي در محدوده اي به وسعت حدود 2600 هكتار در جنوب غربي ايران و در ساحل خليج فارس، واقع در شهرستان ماهشهر، شهر بندرامام خميني (ره) قرار گرفته شده است.
اين منطقه با توجه به موقعيت طبيعي و جغرافيايي و همچنين برخورداري از تسهيلات قانوني مناطق ويژه، به منظور توسعه صنعت و تجارت به ويژه صنايع پتروشيمي و صنايع پايين دستي، تأمين منافع اقتصادي، اجتماعي و ملي، جذب تكنولوژي هاي جديد و افزايش اشتغال ايجاد گرديده است.
از نظر موقعيت جغرافيايي، منطقه از طريق بندر امام خمینی (ره) و از آبراه خور موسي به آبهاي آزاد بين المللي وازطريق راه آهن سراسري به تركيه، اروپا و آسياي مركزي دسترسي دارد. ،اين منطقه به عنوان بخشي از استان خوزستان ، همانند يك پايگاه استراتژيك و تاثيرگذار در مناطق نفت و گازخيز ايران عمل كرده است. دستيابي به منابع نفت و گاز مواد اوليه و خوراك واحدهاي صنعتي را بيش از پيش تسهيل مي نمايد.


منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی

 

مجتمع بندری شهید رجایی ، با برخورداری از موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی در نزدیکترین نقطه به تنگه هرمز و دهانه ورودی خلیج فارس، به دلیل فاصله کوتاه از مسیر اصلی تردد بین قاره ای کشتی ها ، با قرار گرفتن در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال - جنوب ، مهمترین دروازه واردات و صادرات جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

این مجتمع عظیم بندری که در نقطه مرکزی نوار ساحلی جنوب کشور و در استان هرمزگان با بیش از ۲ هزار و ۳۰۰کیلومتر مرز دریایی، واقع شده، به واسطه قرار داشتن در جوار صنایع بزرگ این استان و استانهای تولیدی کشور و همچنین برخورداری از زیر ساختهای مناسب شقوق مختلف حمل و نقل و اتصال به شبکه بین المللی راه آهن، هوایی وجاده تاریخی ابریشم،بیشترین نقش در صنعت حمل و نقل را ایفا نموده و با بیش از ۸۰ بندر معروف جهان از طریق ۳۵ خط برتر کانتینری دنیا تبادل کالا و مراوده بازرگانی دارد


منطقه ویژه اقتصادی گرمسار

 

این منطقه در فاصله 90 کیلومتری شرق تهران، 5 کیلومتری غرب گرمسار و در محل تقاطع بزرگراه تهران-گرمسار و آزادراه قم-گرمسار قرار گرفته است. مسیر شمال شرق راه آهن کشور با عبور از داخل منطقه، کلان شهرهای تهران و مشهد را به هم متصل کرده و ایستگاه راه آهن گرمسار در فاصله سه کیلومتری این منطقه قرار دارد.طرح جامع منطقه، در 4 سایت طرحریزی گردیده که به منظور امکان تمرکز و سیاست راهبرد توسعه مرحله ای، عملیات اجرایی در محدوده 230 هکتاری سایت 2 منطقه ویژه در اولویت قرار گرفت و از سال 1395 آغاز گردید.


منطقه ویژه اقتصادی لامرد

 

نطقه ویژه لامرد در جنوب استان فارس، شهرستان لامرد و در فاصله 6 کیلومتری شمال شرق شهر لامرد واقع شده است. مساحت آن بالغ بر 8500 هکتار بوده و فاصله هوایی آن از منطقه ویژه بر پارسیان، بندر و اسکله در شرف احداث واقع در استان هرمزگان بیش از 30 کیلومتر می باشد که توسط آزاد راه خلیج فارس به هم مرتبط خواهند شد. اهم صنایع پیش بینی شده جهت استقرار در منطقه ویژه لامرد آلومینیوم و صنایع پائین دست آن، سیمان، منیزیم، پتروشیمی، نیروگاه سیکل ترکیبی، نیروگاه خورشیدی و صنایع پائین دست فولاد می باشد.


منطقه ویژه اقتصادی نوشهر

 

منطقه ویژه اقتصادی بندرنوشهر در غرب استان مازندران و در فاصله 170 کیلومتری از مرکز استان واقع شده است. این بندر درحال حاضر با مساحت ۸۰ هکتار و دارا بودن ۱۱ پست اسکله تجاری و نفتي، بعنوان نزدیک ترین بندر تجاری کشور به پایتخت (200 کیلومتر )،اتصال مستقیم به مخازن نفتی چالوس با ظرفيت 65 میلیون لیتر،دسترسی به فرودگاه در فاصله 2 کیلومتری بندر و امكان ورود و پهلودهی کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر ۶۵۰۰ تن و دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای CIS ، وجود دو دانشگاه معتبر علوم دریایی و چندین مؤسسه آموزش دریایی بخش خصوصي از موقعیت مناسبی در بین بنادر شمالی کشور برخوردار است.


منطقه ویژه اقتصادی نمین

 

منطقه ويژه اقتصادي نمين از شمال با مركز شهرستان نمين ونيز در ارتباط با فرودگاه وشهرك صنعتي شماره 5 اردبيل از شرق و جنوب با شهر ابي بيگلو واز غرب با مركز استان )شهر اردبيل( در ارتباط است ارتباط با فرود گاه بين المللي اردبيل و بزرگترين شهرك صنعتي استان باعث بوجود آمدن يك كريدور عملكردي گرديده و موقعيت مناسبي را براي اين منطقه به لحاظ تامين اهداف ساخت ايجاد كرده همچنين وجود ارتباط مستقيم با مسير ارتباطي شهر ابي بيگلو به اردبيل ونيز با بزرگراه شهيد دادمان كه مسير ارتباطي اردبيل ونمين است كمك بسزايي با بازده عملكردي منطقه خواهد داشت.


منطقه ویژه اقتصادی لاوان

 

لاوان، جزیره ای مرجانی مربوط به دوره چهارم زمین شناسی است که در فاصله 18 کیلومتری بندر مقام در سواحل جنوبی کشور در استان هرمزگان واقع شده است. این جزیره با طول حدود 24 کیلومتر و عرض تقریبی 5/4 کیلومتر دارای مساحتی بالغ بر 85 کیلومتر مربع است و دارای جمعیتی بومی بالغ بر 2000 نفر بومی است. درجه حرارت این جزیره در تابستان بین 37 تا 45 درجه سانتیگراد و در زمستان بین 10 تا 25 درجه سانتیگراد است. میزان رطوبت نسبی لاوان نیز در تابستان 80 تا 95 درصد و در زمستان 10 تا 30 درصد است.

تنوع اقلیمی و خصوصیات جغرافیایی جزیره لاوان به ویژه طبیعت بکر و دست نخورده آن، جاذبه های فراوانی ایجاد میکند که علاوه بر تقویت انگیزه ها برای رونق دادن به صنعت توریسم، تمایل جدی را برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف اقتصادی مانند انرژی، شیلات و آبخیزداری که گرایش های سه گانه منطقه ویژه اقتصادی لاوان می باشد، برمی انگیزد.


منطقه ویژه اقتصادی پارس

 

در حاشیه خلیج فارس و در محدوده 46 هزار هکتاری استان بوشهر قرار گرفته است که مشتمل بر سه منطقه پارس یک (پارس جنوبی) با 14 هزار هکتار که شهرستان عسلویه را در بر می گیرد ، پارس دو ( کنگان) در محدوده 16 هزار هکتاری شهرستان کنگان را در بر گرفته است و پارس سه ( پارس شمالی) شامل 16 هزار هکتار از محدوده ی شهرستانهای دیر، دشتی،تنگستان و بوشهر را در بر می گیرد.
استان بوشهر با موقعیت طبیعی شامل اراضی جلگه ای، پایکوهی و کرانه ای- در بخش شرقی منطقه سطح کوهپایه بیش از دشت هاست و درسمت غرب جلگه های کرانه ای به چشم می خورد.این استان دارای اقلیم گرم و مرطوب که در تابستان دمای بالای 50درجه و در زمستان دمای حداقل تا 5 درجه را تجربه می کند.


منطقه ویژه اقتصادی یزد

 

منطقه ويژه اقتصادي يزد در سال 1379 بر اساس تبصره 25 قانون برنامه دوم توسعه توسط "شواريعالي مناطق آزاد تجاري - صنعتي"، در زميني به مساحت 570 هكتار و صرفاً به منظور فعاليت در حوزه نساجي مورد تصويب قرار گفته و "شركت شهركهاي صنعتي استان يزد" به‏عنوان سازمان مسئول منطقه ياد شده تعيين گرديده است.


منطقه ویژه اقتصادی ری

 

موقعیت جغرافیایی این منطقه از شمال: محدوده شهرک صنعتی شمس آباد به طول 8 کیلومتر
از شرق: اراضی بیابانی واقع در شمال رودخانه شور تا محدوده شهرک صنعتی شمس آباد به طول 8/1 کیلومتر
از جنوب: حریم رودخانه شور به طول تقریبی 25/8 کیلومتر
از غرب: حریم جاده قدیم تهران- قم و بخشی از محدوده جنوبی اراضی فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) به طول 6/3 کیلومتر
عرض جغرافیایی: 35 درجه و 18 دقیقه تا 35 درجه 5/21 دقیقه عرض شمالی
طول جغرافیایی: 51 درجه و 5/9 دقیقه تا 51 درجه و 14 دقیقه طول شرقی
با توجه به موقعیت قرار گیری منطقه در کیلو متر 40 اتوبان خلیج فارس از دو مسیر اتوبان قم (خلیج فارس) و جاده قدیم تهران – قم می توان به منطقه دسترسی پیدا کرد.


منطقه ویژه اقتصادی زرندیه

 

مجاورت با شهر جدید پرند

- واقع شدن در مرز 5 استان مهم کشور؛ تهران، مرکزى، قم، قزوین و البرز

نزدیکی به مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی پایتخت

وجود شهرك هاي صنعتی و شهرك سینمایی در اطراف پروژه

مجاورت با نمایشگاه بین المللى تهران


منطقه ویژه اقتصادی بیرجند

 

این منطقه در دو قطعه يکي از آنها در نزديکي فرودگاه بين¬ المللي بيرجند در محدوده اي به وسعت 730 هکتار در 12 کيلومتري شهرستان بيرجند در مركز ثقل محور ترانزيتي چابهار – زاهدان – بيرجند – مشهد– سرخس (خط ارتباطي بندرمهم چابهاردرجنوب شرقي ايران وسرخس درهمسايگي تعدادي ازکشورهايCIS ) و مسير ترانزيتي بندرعباس – افغانستان که ميتواند بابرقراري ارتباط تجاري،صنعتي وخدماتي باكشورهاي آسياي ميانه و افغانستان بافرصتهاي طلايي (افغانستان، کشوري در حال بازسازي و رو به رشد است و بازار مصرف بسياري از محصولات و فراورده ها را در حال حاضر و آينده به خود اختصاص مي دهد) همچون بندر تجاري خشک (Dry Port) در اقتصاد کلان کشور نقش مهمي ايفا نمايد؛ احداث شده است. و ديگري به مساحت 100 هکتار در مرز ايران و افغانستان در ميل 78 جانمایی شده که با استقبال بسیار خوب تجار و فعالان اقتصادی مواجه شده است.


منطقه ویژه اقتصادی دوغارون

 

منطقه ویژه اقتصادی دوغارون از نظر مساحت بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی کشور بوده که عمده زیرساخت های آن در سال 86 با سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد شده است.منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در نقطه صفر مرزی با کشور افغانستان و در فاصله 18 کیلومتری شهرستان تایباد و در 220 کیلومتری مرکز استان (شهرستان مشهد) واقع شده است ، قرارداشتن در مسیر جاده ابریشم و کریدورهای بین المللی و وجود گمرک دوغارون با بیش از صدسال قدمت ، تنها مرز رسمی کشورمان با کشور افغانستان بوده که این منطقه را از دیگر مناطق متمایز نموده است.


منطقه ویژه اقتصادی امام خمینی

 

منطقه ويژه اقتصادي شهر فرودگاهي امام خميني (ره) با مساحتي بالغ بر 2500 هکتار واقع در ضلع غرب و جنوب غربي منطقه فرودگاهي و در 30 کيلومتري کلان شهر تهران قرار گرفته است، با توجه به موقعيت جغرافيايي مناسب و اتصال به شبکه هاي ارتباطي اصلي کشور جاده ای، ریلی و هوایی امکان مناسبي جهت رشد اقتصادي منطقه را فراهم آورده است.
خط یک مترو تهران نیز به این منطقه متصل شده است که مركز تهران را به فرودگاه وصل می کند و خط ریلی موجود نیز از شرق و غرب منطقه می گذرند که به جانب جنوب و غرب کشور کشیده شده است


منطقه ویژه اقتصادی اترک

 

منطقه ويژه اقتصادي اترك به وسعت یک هزار هکتار در 42 كيلومتري گرگان ,مركز استان گلستان واقع شده است.
این منطقه برای استقرار صنایع بزرگ، متوسط و کوچک طراحی شده و سرمایه گذاران می توانند درآن سرمایه گذاری نمایند.
ایجاد منطقه ویژه اقتصادی اترک، با هدف توسعه طرح های صنعتی در کشور و نیاز منطقه گلستان و به منظور کمک به رفع مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار در مرداد سال ۸۴ به تصویب رسیده است. شهرک صنعتی هزار هکتاری (منطقه ویژه اقتصادی اترک) از پروژه‌های بلندمدت شرکت شهرک‌های صنعتی است که از سال ۱۳۸۸ عملیات تأمین زیرساخت‌های آن آغازشده است.

 

 

ارسال نظر

عکس خوانده نمی شود

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مشاوره ثبت می باشد .
انصراف
موبایل
تماس
واتس آپ
آندیالند | کاشت مو | مزوتراپی | صندلی پلاستیکی